måndag 16 maj 2011

Nightmares in a Damaged Brain aka Blood Splash aka Mardrömmen

Jahaja, då var det dags för mig att introducera bloggen.

Jag gör detta med lite information gällande klippstatus osv. för den italo-amerikanska video nasty-klassikern Nightmare(s in a damaged brain) :

Till att börja med finns det massvis med olika versioner av NIADB. Klippta eller inte - nedanstående är de versioner jag känner till.
Jajaaa. Lika bra att gå rakt på sak:


Först och främst släpptes filmen R-rated (s k restricted rating) i stora delar av världen. Bland annat på kanadensisk VHS genom bolaget VEC. Denna version var egentligen inte "klippt" i ordets rätta bemärkelse, men man skulle ändå kunna hävda att R-rated är en censurerad version.
1985 släpptes filmen så UNRATED av Continental Video i USA, som ju innehåller allt blod och snask men ingen "extended dialog". Berättar mer om detta i ett senare bloginlägg. Hursomhelst har Continental Video-printen under en längre tid och över större delen av världen och av majoriteten av samlare räknats som ett måste i samlingen för alla fans av Nightmare.

I övriga delar av världen var det oftast den halvt censurerade R-rated versionen som gällde. Bland annat i Sverige. Video-Invests videokassett (översatt till Mardrömmen) innehöll dock betydligt mer snask än i många andra länder där filmen mer eller mindre slaktades. NIADB, som ju var titeln i England, förbjöds även där fram tills tidigt 2000-tal.
Alla brittiska utgåvor som finns är egentligen bolagsklippta, utom Anchor Bay's dvd som är R-rated versionen.

I Australien slaktades filmen rejält vid sin första release, under titeln Schizo.
Censuren hade tagit R-rated versionen och klippt bort massor utöver det.

Filmen släpptes dock sedermera, i Australien, tillrättalagd som R-rated genom Video Classics Gold men nu under titeln NIGHT MARE. Klassiska R-rated alltså, men med en påtaglig skillnad:
den innehåller flera sekvenser med extra dialog och slutet skiljer sig en aning.
Och till skillnad mot brittiska Screen Entertainments dvd så är denna VHS den oklippta (men censurerade) R-rated versionen, plus att den dessutom innehåller dessa alternativa och även förlängda dialogscener.

Helt ocensurerad, UNRATED alltså, släpptes den även amerikanska Platinum med den tuffa titeln Blood Splash.

Jag själv äger en bootleg av Nightmare med i princip samma artwork som Code Red nu använder. Detta är en s k "Fully Uncut Extended Edition" (se omslag här) och är inget jag i detta bloginlägg tänker gå in närmare på, just för att det är en bootleg. Så f n behöver jag bara konstatera att det är den längsta, mest kompletta versionen någonsin som finns av Nightmare - just i egenskap av att filmen är redigerad från olika källor. Det längre alternativslutet och extra små dialogsekvenser har interagerats och redigerats ihop i denna ocensurerade version.

Hursomhelst.
Ska bli mycket spännande och se om Code Red släpper den bästa utgåvan som finns av Nightmare.
Högst troligt blir det UNRATED-versionen. Jag kan inte tänka mig annat.




Edit:
Enligt deras blogg/sajt så ska det iaf vara UNRATED-versionen, taget från två helt olika prints:
dels en i widescreen,
dels en i fullscreen.

Jag vet inte hur det ligger till med widescreen förresten, jag har hört att det är andra gången någonsin som filmen släpps i detta bildformat?
Återstår att se vilket bildformat som passar filmen bäst! Jag har egentligen aldrig haft anledning att klaga fullscreen-printen formatmässigt, men det ska såklart bli roligt att nu få uppleva filmen i widescreen.
Hoppas gör jag också att Code Red inkluderar den omtalade timmeslånga intervjun med regissören Romano Scavolini.

Kan bli en spännande release detta...












Fotnot:
Finns många, många olika dubbar till filmen, men konstigt nog har jag aldrig stött på en italiensk dubb. Om någon känner till en kan ni gärna kommentera detta nedan.

1 kommentar:

  1. Kul du inleder din blogg med en av mina favoritslashers. Och än mer kul över den glada nyheten den nu kommer återutges i helt oklippt format! Har tyvärr bara en bootlegutgåva just nu.

    SvaraRadera